Opmerkelijk

Mark Zuckerberg leest mee op je WhatsApp

Privacy is het cassettebandje van 2015

Het gebruik van Facebook is enorm onder de wereldbevolking; het gebruik van WhatsApp nog groter. Samen vormen de gebruikers een honderdvoud van de mensenmassa die wij als vluchtelingen in Europa hebben verwelkomd dit jaar, dus ja dat is best wel heel veel. Wat kun je daar wel niet zoals mee doen? Mediabureau 321Media kwam achter de werkelijke reden van deze investering.

Voor wie het nog niet wist; Facebook is ook eigenaar van WhatsApp. De berichtendienst werd door het bedrijf van Mark Zuckerberg overgekocht voor het schamele bedrag van 19 miljard. Om een vergelijk te geven laat Amerika slechts 3 van de allermodernste stealth oorlogsschepen van het type Zumwalt maken omdat de kosten met 4,4 miljard per stuk drastisch tegenvallen. Voor de overname van de SMS dienst 3.0 kan dus een behoorlijk leger worden opgetuigd, maar gratis berichtjes versturen is natuurlijk veel belangrijker. Natuurlijk zitten daar andere motieven achter. Denk maar niet dat het blauwe gevaarte dit als een goed doel ziet. Het was lang speculeren, maar nu is dan toch het duiveltje uit zijn doosje. Facebook gebruikt WhatsApp om jouw echtelijke ruzies, flauwe grappen aan je vrienden en geile berichtjes aan de buurvrouw te analyseren om je van hieruit te kunnen voorzien van relevante advertenties op het hoofdveld van de sociale goeroe; Facebook. Wedden dat er nu veel meer geklikt gaat worden op de advertenties. Voor wie niet weet hoe dit werkt; iedere ‘klikkerdeklik’ op een advertentie betekent voor Facebook ‘chingerdeching’.

KaaaChing!
Zo kunnen ze wel hun belofte nakomen dat WhatsApp vrijblijft van advertenties, maar de ethische kwestie is een ander verhaal. Facebook zal het juridisch goed dichtgetimmerd hebben en zal voorop stellen dat de gegevens die ze uit je WhatsApp berichten lezen zorgvuldig behandelen, maar of mensen zich er daardoor ook prettiger bij zullen voelen? Had Facebook dit gedaan, zonder eigenaar te zijn van WhatsApp, via Messenger, waar ze het vast en zeker ook toepassen nu, dan hadden mensen wellicht Messenger sneller links laten liggen. Maar zeg nu eens eerlijk, ga je nu WhatsApp niet meer gebruiken? Waarschijnlijk hebben we het er graag voor over en laten we wel zijn; je bent zelf toch ook gebaat bij advertenties die zo relevant mogelijk zijn? Dat zogeheten retargeting dat advertenties toont van producten die je toch al hebt gekocht of besloten had niet te kopen is zo 2015!

Ik trek nu wel de oprechtheid van zijn genereuze liefdadigheid in twijfel. 40 Miljard weggeven aan goede doelen omdat hij papa is geworden of is de timing nu perfect om de stroom aan kritiek rondom privacy te verzachten? Privacy lijkt het casettebandje van 2015 te zijn. Onze kleinkinderen zullen het woord afdoen als een verzinsel uit het begin van de 21e eeuw. Eigenlijk boeit ons dat niet eens. Wat ik beangstigender vind is het feit dat wanneer Facebook mee kan lezen met mijn WhatsApp gesprekken; wie kan dat dan nog meer?

bron: www.321media.nl

Reageer

Klik hier om een comment te plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *